به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیستم بومی مدیریت پذیرش مسافر از سوی متخصصین ایرانی طراحی، ساخت و پشتیبانی و با حضور وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه امام خمینی (ره) افتتاح شد.
این سامانه با قابلیتهای بالا و امکانات فراوانی از جمله یکپارچهسازی سیستم کنترل پذیرش مسافر، استفاده از سخت افزارهای انحصاری فرودگاهی، تیم پاسخگویی ٢٤ ساعته، تیم پشتیبانی مجهز و قدرتمند، پذیرش مسافر هوشمند، دسترسی به آمار مسافران هر ایرلاین بهصورت تفکیک شده و... ارائه شده است.
یکپارچهساز ی سیستم کنترل پذیرش مسافر
یکی از اصلیترین مزایای استفاده از این سیستم، یکپارچهسازی سیستم کنترل پذیرش مسافر جهت پشتیبانی و مدیریت تیم فرودگاهی و آمار دقیق از جزئیات پذیرش مسافر، بار و... است که این ظرفیت به فرودگاه در مدیریت منابع، از منابع انسانی گرفته تا منابع مصرفی فرودگاه کمک میکند که برنامه جامعی داشته باشد.
همچنین مدیریت هزینههای فرودگاهی، پشتیبانی و نگهدار ی تجهیزات فرودگاهی، از کانترها تا گیتهای پذیرش مسافر که بهصورت شبانهروز ی فراهم میشود، از دیگر نقاط قوت این سیستم است.
بهکارگیری سیستم بومی مدیریت پذیرش مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) هزینههای فرودگاه و شرکتهای هواپیمایی را کاهش داده و خرید، نصب، پشتیبانی و نگهداری مداوم سیستمهای پردازش مسافر را آسان میکند.
از سوی دیگر انعطافپذیری بیشتری را برای اپراتورها ایجاد کرده و فرصتی برای رشد در آینده به وجود میآورد که سبب جلوگیری از هزینههای سرمایهگذاری در آینده خواهد شد و این موضوع سبب میشود فرآیند پذیرش مسافر کوتاهتر شود و با بالابردن سطح کیفی خدمات، رضایتمندی را ایجاد میکند.
استفاده از سخت افزارهای انحصاری فرودگاهی/ تیم پاسخگویی ٢٤ ساعته
استفاده از سخت افزارهای انحصاری فرودگاهی همچون پرینترها و گیت ریدرها و پاسپورت خوانهای موجود در فرودگاه با بهروزرسانی فریمور در حال استفاده در فرودگاه امامخمینی(ره)، گامی بزرگ در جهت صرفه جویی در خرید سخت افزار و تسریع در راه اندازی این سامانه بومی شده است که این قابلیت یکی از تواناییهای برجسته این محصول است.
داشتن تیم متخصص و پشتیبان جوان ایرانی که پاسخگویی ٢٤ ساعت در ٧ روز هفته را دارند، جلوگیری از خروج اطلاعات مسافران و حفظ محرمانگی که همیشه مورد توجه نهادهای امنیتی بوده،مدیریت ساده این محصول در فرودگاه به جهت تسهیل در استفاده که یکی از تفاوتهای مشهود با نمونه های خارجی است، هزینه اجرای کمتر این سامانه دانش بنیان نسبت به نمونه خارجی این محصول، قابلیت سفارشی شدن محصول بر اساس نیاز داخل و ترمینالهای مسافری و... همه و همه از مزایای قابل توجه این سامانه است که در فرودگاه امامخمینی(ره)به بهرهبرداری رسیده است.
تیم پشتیبانی مجهز و قدرتمند
شایان ذکر است مشکلاتی که گاهی در نرم افزارهای کنترل وپذیرش مسافر مشاهده شده است در کمترین زمان رفع میشود و اقدامات پشتیبانی انجام میشود.
همچنین ایرلاینهایی که از این سامانه استفاده میکنند میتوانند در صورت نیاز به بهروزرسانی نرم افزارهای کنترل پذیرش مسافر خود، ظرف مدت ٧ تا ١٤ روز کاری از نسخه جدید خود در این سامانه استفاده کنند.
پذیرش مسافر هوشمند/ دسترسی به آمار مسافران هر ایرلاین بهصورت تفکیک شده
از دیگر امکانات این سامانه هوشمند بخش مدیریتی آن است که در این بخش مدیران فرودگاه امام (ره) قادر خواهند بود امکاناتی از قبیل آمار تعداد پذیرش مسافران و بار همراه مسافران هر ایرلاین را بهصورت تفکیک شده و در لحظه مشاهده کنند و در صورت نیاز هر یک از دیگر امکانات بخش مورد نظر نیز ه اضافه خواهد شد.
دسترسی مستقیم به هر کانتر جهت راهاندازی و پشتیبانی پذیرش مسافر را هوشمند کرده و به پشتیبان خود اجازه دسترسی به هر بخش از این سامانه را میدهد.
امکاناتی از قبیل مشاهده وضعیت کانترها و سخت افزارهای متصل شرح عملکرد و موارد کاربرد محصول تکنولوژی CUPPS راهکاری است جهت هوشمندسازی و تسهیل در ارائه خدمات اشتراکی به فرودگاه، ایرلاینها و مسافرین بهمنظور سهولت و تسریع پذیرش مسافر و بهبود توسعه فرودگاهی که با رعایت توصیههای IATA قادر است تا خدماتی باکیفیت و مناسب را ارائه نماید.
گفتنیاست پیش از این به دلیل تنوع در نرمافزارهای کنترل پذیرش مسافر ایرلاینها و تفاوت در ساختار برقراری ارتباط با سخت افزارهایی مانند پرینترها و اسکنرها، ایرلاینها مجبور به تغییر سختافزارهای مخصوص به نرم"افزار پذیرش مسافر خود بودند تا بتوانند مسافرین خود را پذیرش کنند.
نشست و برخاست بیش از ٤٠٠٠ پرواز بینالمللی و پذیرش بیش از ٧٠٠ هزار مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) با استفاده از سیتم هوشمند بومی
در حالحاضر با استفاده از استاندارد CUPPS تمامی ایرلاینها میتوانند در هر کانتر از یک فرودگاه مسافران خود را پذیرش کرده، بدون اینکه با مشکلاتی همچون تنوع در نوع سختافزار پذیرش کنند.
هم اکنون بیش از ٤٠٠٠ پرواز بینالمللی و پذیرش بیش از ٧٠٠ هزار مسافر در ایرلاینهایی مانند: Flydubai ،Qatar بدون گزارش خطا انجام شده و موجب رضایتمندی مسافران فرودگاه امام خمینی (ره) شده است.
مزایای قابل رقابت سامانه بومی با نمونه مشابه خارجی
بهطور کلی توانایی فنی محصول دانشبنیان، جلوگیری از خروج ارز از کشور، اشتغالزایی و جلوگیری از خروج اطلاعات مسافران و امنیت، هوشمند سازی فرودگاهها، پشتیبانی داخلی، درآمد زایی ارزی فرودگاهها در ترمینالهای خارجی، حمایت از شرکتهای دانشبنیان از جمله مهمترین مزایای قابل رقابت سامانه بومی با نمونه مشابه خارجی است. همچنین ارتقاء بهرهوری و سفارشی سازی محصول از مزیتهای بومیسازی این خدمت در کشور هستند که از سوی فرودگاه امام خمینی (ره) به بهرهبرداری رسیده است.